Logo ontwerp Cultuurcentrum Kortrijk

Cultuurcentrum Kortrijk

Met dit conceptlogo voor Cultuurcentrum Kortrijk sleepte Visueel Advertising de hoofdprijs in de wacht.

De briefing was even duidelijk als uitgebreid:
“Het logo moet de Kortrijkse Stadsschouwburg weergeven in interactie met de (kleinere) cultuurcentra van de deelgemeenten. Ze werken onafhankelijk maar maken deel uit van het groter geheel. Het doel van het Cultuurcentrum is cultuur naar de mensen te brengen, maar evenzeer een ‘ontmoetingsplaats’ te zijn voor mensen…”

Motivatie:
Het logo dat communicatiebureau Visueel Advertising ontwikkelde moet gezien worden als een vorm in interactie met de achtergrond. De witruimte rondom het logo maakt dus deel uit van het geheel.

Geografische benadering:
Centrum met rondom ankerpunten die aan elkaar verbonden zijn zonder bewegingsvrijheid te verliezen.

Conceptuele benadering:
Interieur: Stadsschouwburg (centrum) in beide richtingen ‘gekoppeld’ aan de Buurthuizen en de Ontmoetingscentra (buitencirkel).
Exterieur: De bevolking (de witruimte rond het logo) integreert en zijn als hoofden die naar elkaar toe trekken (‘mensen samenbrengen’).
Algemene vorm: De Cultuurcentra ‘verspreiden’ (rood) en de bevolking integreert, komt bijeen (wit).

Branding
  • logo
  • huisstijl
  • drukwerk